Stil

„Brandurile care vor avea succes în viitor vor fi cele conectate cu lifestyle-ul consumatorilor”, spune Sue Seel, brand strategist din Marea Britanie

Share pe Facebook

M-am întâlnit în Londra cu Sue Seel, consultant în materie de brand­uri de modă, beauty, film  şi sport cu o experienţă de peste zece ani în acest domeniu. Lector la cinci universităţi din Londra, printre care şi Istituto Marangoni, London College of Fashion, Sue Seel are păreri pertinente despre cum va arăta moda viitorului şi care va fi relaţia noastră cu brandurile din poziţia de consumatori.

„Este numai o chestiune de timp, până când consumatorii vor determina ceea ce vor produce şi vor lansa brandurile!”, îmi spune Sue, în timp ce savurează un capuccino în brasseria însorită a Univesităţii Regent şi răspunde prietenoasă la întrebările mele!

Cum ai defini moda în momentul de faţă: o artă, un lifestyle, o posibilă carieră, un statement?

Nu cred că moda este ceea ce ne inspiră în momentul de faţă, ci modul în care alegem să ne trăim viaţa, zi de zi. Moda în sine este o „mişcare”, dar nu neapărat un trend. De exemplu, dacă porţi un item al unui brand de lux, fie te poziţionezi într-un fel anume purtând acea haină sau accesoriu, fie îţi place cum arăţi îmbrăcat aşa. De fapt, totul este despre estetică, pe care ţi-o construieşti în peisajul actual al modei sau de lifestyle-ul pe care ţi-l creezi.

O autoare britanică a unei cărţi de Fashion Journalism spunea la o prezentare de carte, că mod nu poate să producă ştiri de impact. Eşti de acord cu această afirmaţie? 

Este o afirmaţie cam dură! Sunt de părere că noi, consumatorii, suntem mai importanţi decât brandurile de modă în sine. Deci ne aflăm într-o perioadă în care noi creăm ştirile şi nu invers (cu excepţia caselor de modă de lux). Pe măsură ce vor deveni mai implicate în sustenabilitate, brandurile vor putea lansa ştiri de impact!

Lacoste şi-a schimbat logo-ul cu celebrul crocodil (înregistrat în 1933) cu imaginea stilizată a zece animale pe cale de dispariţie, printre care şi rinocerul, iar de curând tocmai a murit ultimul Rinocer Alb Nordic. Este această o ştire?

Da, evident, dar singura mea îngrijorare în cazul unei astfel de campanii este dacă nu cumva sunt raţiuni de marketing la mijloc?! Cred că ştirile din zona modei chiar ar putea face o diferenţă în societate, pentru că suntem cu toţii consumatori de modă şi suntem, în acelaşi timp, preocupaţi de estetică. Iar dacă reuşim să determinăm brandurile de modă să vorbească mai mult despre reciclare şi sustenabilitate, cred că moda se va revoluţiona şi vom deveni cu toţii mai implicaţi şi mai interesaţi de aceste ştiri.

S-au construit imperii din modă - financiare şi personale. Cum poate o persoană obişnuită să îşi reconstruiască imaginea prin intermediul modei sau al trendurilor?

Îţi poţi schimbă întregul alter-ego. Tehnologia îţi permite în momentul de faţă să te transformi în ceea ce doreşti! Evident, nu ne poate transforma la nivel emoţional, nu ne poate reclădi sistemul de valori, dar ne poate ajuta să expunem imaginea pe care o dorim: un corp frumos (dacă postăm fotografii îmbrăcaţi în costume de baie), lifestyle-ul dacă postăm fotografii din călătorii, preocuparea pentru modă, dacă postăm fotografii cu diverse ţinute vestimentare…

Crezi că îi manipulăm pe cei din jur prin imaginea afişată pe Social Media?

Sunt de părere că ne străduim cu toţii ca online să fim varianta noastră cea mai bună! Am asistat la o discuţie despre folosirea sau nu a Photoshop-ului şi am ajuns la concluzia că oamenii nu vor dori niciodată să „îmbrăţişeze” urâtul sau inesteticul. Vom fi mereu interesaţi de frumuseţe, de aceea cred că interesul pentru industria de beauty va surclasa preocuparea legată de modă.

Ce părere ai despre influenceri?

Am o problema legată de acest aspect: pe de-o parte avem branduri care vor să se expună prin intermediul influencerilor şi avem influenceri care vor să devină celebrităţi, să se îmbogăţească, să aibă o viaţă mai bună sau toate la un loc. În curând, totuşi, vom alege să fim influenţaţi doar de persoane care au ales să se exprime pe social media dintr-o vocaţie şi care susţin anumite scopuri pentru ca au anumite principii. Problema pe care o avem acum nu sunt influencerii, ci brandurile. Brandurile nu ştiu unde se află şi îşi construiesc relaţii cu aceşti influenceri în funcţie de cifre.  În viitor, însă, va trebui să existe o sinergie între influenceri şi branduri. Dacă nu este ceva autentic în ceea ce facem, creăm doar content inutil.

Cum ne va influenţă tehnologia viaţa?

Sunt un mare fan al aplicaţiilor ce folosesc Inteligenţa Artificială pentru că vor ajuta brandurile şi retailerii să devină mai buni în contextul relaţiei cu consumatorii. De fapt, consumatorii îşi doresc „relaţii personale” cu brandurile. Tehnologia va avea o strânsă legătură cu intenţiile noastre de a achiziţiona diferite produse, deja facem cumpărături prin intermediul reţelelor de socializare, fără să realizăm că avem nevoie de acel produs. Ceea ce cred este că în viitor vom deveni mai pretenţioşi, mai eficienţi în modul în care ne folosim timpul destinat cumpărăturilor şi mai interesaţi de experienţă, decât de produs în sine. Este numai o chestiune de timp până consumatorii vor determina ceea ce vor produce şi vor lansa brandurile!

Am discutat cu un futurist despre cum va vorbi frigiderul cu aplicaţia de sănătate/sport şi astfel ne vom crea lista pentru cumpărături de alimente. Crezi că această metodă va fi valabilă şi în domeniul modei?

Sunt deja haine care îţi creează senzaţia unei îmbrăţişări sau senzaţia de căldură, dar nu suntem încă la acel nivel de tehnologizare şi robotizare. Eu cred că moda este diferită faţă de alte domenii. Prin modă, şi mai ales cea de lux, transmitem un mesaj aspiraţional. Ca femei, ne lăsăm încă inspirate de ceea ce am văzut într-o revistă sau pe social media, bărbaţii sunt inspiraţi de actori din filme vechi, de muzicieni etc.

În Star Trek toată lumea purta salopete în culori terne… vom ajunge oare acolo sau încă avem nevoie de culori şi croiuri extravagante?

Cred că după revoluţia digitală următoarea revoluţie va fi cea a industriei wellbeing-ului, iar prin aceste preocupări, noi ca oameni transmitem ideea că vrem să ne simţim bine. Trăim într-o societate în care depresia şi anxietatea sunt probleme grave, aşa că îmbrăcând-ne tern nu vom aduce un plus de valoare vieţii de zi cu zi. De exemplu, dacă am ales azi să port un pulover colorat, în dungi, nu înseamnă neapărat că sunt la modă, dar această alegere înseamnă că răspunde nevoii mele de a mă simţi bine. Cred în legătura emoţională cu moda, iar brandurile care vor avea succes în viitor vor fi cele conectate cu lifestyle-ul consumatorilor.

viewscnt

Articole recomandate