Drink Insider

Ceaiuri care te ţin treaz

Share pe Facebook

Sunt nenumărate plante cu rol tămăduitor iar ceaiurile care le conţin reprezintă doar una din modurile în care le putem folosi. Unele te scapă de greţuri, altele îţi iau durerea, unele te detensionează, altele te energizează. Din larga categorie a ceaiurilor binefăcătoare fac parte şi acelea care te ţin treaz. Aşa că dacă nu mai ştii cum să învingi somnul care-ţi dă de cap la birou sau cum să rămâi treaz în unele nopţi, ar fi bine să ştii că există desrtule alternative la tradiţionala cafea.

Ceaiul verde. Este unul dintre cele mai cunoscute ceaiuri ce înlocuiesc cu brio cafeaua şi care, graţie teinei (alcaloid cristalizat, strălucitor, cu gust amărui, asemănător cu cafeina, extras din frunzele de ceai) are efect excitant asupra organismului. Recomandat, de regulă, în stările de oboseală cronică, ceaiul verde ajută la creşterea capacităţii de concentrare fiind un real aliat pentru cei care au de învăţat sau de lucru noaptea.

Trebuie ştiut că acest ceai - care ajută la o bună funcţionarea a sistemului nervos, scade colesterolul rău, reduce glicemia şi protejează ficatul împotriva substanţelor toxice, păstrează aspectul tânăr al pielii, luptă cu virusul gripei - nu trebuie consumat în exces (două cani pe zi fiind suficiente). În caz contrar, poate provoca indigestie, constipaţie, insomnie. Pentru cei care ţin la somnul de noapte, ceaiul verde nu trebuie folosit după orele 16.00-17.00.

Foto: Istock

Ceaiul negru. Cu un conţinut mai mare de teină decât cel al ceaiului vrede dar cu unul mai scăzut de cafeină de cât cel din cafea, ceaiul negru se numără printre ceaiurile preferate ale occidentalilor (spre deosebire de cel verde, folosit mai mult în Asia). Asemenea fratelui său verde, ceaiul negru provine din frunzele aceleiaşi specii de copac, Camellia sinensis, având acelaşi rol energizant. Recomandat pentru tratarea durerilor de cap şi a tensiunii arteriale, prevenirea bolilor de inimă, rigidizarea arterelor etc., ceaiul negru poate ameliora diabetul de tip 2, poate atenua ridurile (prin comprese), poate proteja împotriva bolilor cardiovasculare şi poate reduce riscul apariţiei cancerului. Cantitatea maximă de ceai verde recomandată pe zi este de două căni, consumul în exces putând diminua absorbţia fierului la nivelul intestinului, ceea ce dăunează persoanelor anemice şi gravidelor.

Ceaiul de ghimbir. Are un excelent efect energizant, aşa încât poate ajuta mult la menţinerea unei stări bune în timpul zilei şi chiar a nopţii, când trebuie să duci la bun sfârşit anumite sarcini. Mai mult, acest ceai te ţine departe de stres, ajută la tratarea infecţiilor respiratorii, bronşitei, tusei, crampelor  menstruale, artritei sau durerilor musculare. Bogat în potasiu, zinc, calciu, cupru şi magneziu, vitaminele B6, C şi D, dar şi uleiuri esenţiale extrem de benefice precum gingerol, cineol, elemen, borneol, bisabolen, curcumen, phelladrene, ceaiul de ghimbir este un tonic extraoridinar înlăturând oboseala şi toxinele din organism.

Ceaiul de cătină. Excelent pentru întărirea sistemului imunitar, ceaiul de cătină are multe alte beneficii pentru organizmul nostru: este indicat pentru durerile articulare, reumatism sau artroză, pentru detoxifiere, pentru energizare şi îmbunătăţirea stării de spirit, pentru calmarea spasmelor abdominale sau a durerilor de cap. Ceaiul de cătină se numără printre cele mai bune ceaiuri energizante recomandate în cazul surmenajului, a carenţelor de vitamine, a stărilor de convalescenţă sau a creşterii performanţelor sportive.

Foto: Istock

Ceaiul de aloe vera. Cunoscută încă din Antichitate pentru rolul său benefic în tratarea unor boli sau în înfrumuseţarea tenului, aloe vera este un tonic incredibil ce sporeşte starea de bine şi ajută la detoxifierea organismului. Stimulează imunitatea, îmbunătăţeşte digestia, alină durerile de artrită.

Ceaiul de mentă. Bogat în nutrienţi precum fosfor, vitamina B, calciu, ceaiul de mentă întăreşte sistemul imunitar şi reduce apariţia bolilor şi infecţiilor în organism. Este perfect pentru stările de oboseală, suprasolicitate intelectuală, stres sau epuizare. La fel ca majoritatea ceaiurilor energizate, nu este indicat consumul a mai mult de două căni pe zi.

Ceaiul de guarana. Deşi mai puţin cunoscută, guarana - planta originara din jungla amazoniană, despre care triburile de indieni credeau caăare efecte supranaturale - este un extraordinar energizant. Ceaiul de guarana ajută la recuparea fizică rapidă după un efort susţinut, îmbunătăţeşte memoria, întăreşte imunitatea şi măreşte vitalitatea.

viewscnt

Articole recomandate