Drink Insider

Concours Mondial de Bruxelles „atacă” cea mai spectaculoasă piaţă de vin din lume: China. Care sunt rezultatele CMB 2018?

Share pe Facebook

De la o ediţie la alta, Concurs Mondial de Bruxelles (CMB), probabil cea mai mare competiţie de profil din lume, reuşeşte să aducă elemente de noutate, cu ajutorul cărora îşi păstrează, la cote ridicate, atât notorietatea, cât şi relevanţă în piaţă. Pentru ediţia din 2018, cea de-a XXV-a, CMB a ieşit, pentru prima dată, din spaţiul european (începând cu ediţia a zecea, competiţia a fost organizată în diferite oraşe europene), stabilindu-şi pentru câteva zile „cartierul general” în districtul Haidian din Beijing.

Potrivit organizatorilor CMB, 9180 de probe din 48 de ţări producătoare au fost introduse anul acesta în concurs, cele mai multe vinuri provenind din Franţa, Spania, Italia şi China. Comparativ cu ediţia anterioară, numărul vinurilor organice înscrise în concurs a fost cu 60% mai mare, cele mai multe probe de acest fel fiind trimise de către producători din Italia. Pentru prima dată în istoria acestui concurs, pe listele de jurizare au fost incluse şi vinuri din Albania şi Kazahstan, probele din Moldova, Ucraina, Armenia, Azerbaidjan şi Rusia fiind considerabil mai multe decât în anii anteriori.

Degustătorii din echipa României şi a Republicii Moldova

Vinurile au fost analizate şi punctate de către un juriu format din peste 350 de degustători din peste 50 de ţări, specialişti proveniţi din sectoare diferite ale lumii vinului, de la producţie, până la promovare şi comercializare. Degustările s-au realizat în orb, organizatorii concursului garantând un anonimat total al probelor, singurul indiciu prezentat fiind anul de recoltă. Jurizările au fost făcute de comisii mixte, formate din cinci sau şase juraţi. Obiectivul declarat al competiţiei a fost acela de a descoperi, printre cei peste 9100 de competitori, vinurile cu potenţialul de a oferi cel mai mare grad de satisfacţie consumatorilor din întreaga lume şi de a le distinge cu medalii de argint, aur sau mări medalii de aur.

Recunoaştere facială şi alte inovaţii tehnologice

Poate şi datorită organizării în China, ţară ce cunoaşte în ultima vreme un boom tehnologic, anul acesta organizatorii CMB au încercat să implementeze mai multe inovaţii tehnologice. Pentru prima dată în istoria concursului, s-a testat notarea vinurilor pe tablete, pentru a se uşura întregul proces de evaluare şi pentru a înlocui fişele de degustare de hârtie. În aceeaşi măsură, pentru „contabilizarea” prezenţei juraţilor, a personalului de servire şi a echipei de organizare, a fost folosit şi sistemul de recunoaştere facială, sistem capabil să recunoască o persoană cu o viteză de câteva sutimi de secundă, odată ce aceasta a intrat în raza unei camere de luat vederi, chiar dacă se află într-o mulţime. O noutate a reprezentat-o transportul şi servirea apei cu ajutorul unor roboţi.

Apetit pentru medalii

China este piaţa care a înregistrat cea mai mare creştere în ultimii ani atât în direcţia producţiei cât şi a consumului de vin. Vinul nu mai este achiziţionat pentru a fi oferit cadou de către cumpărătorii chinezi, cum se întâmpla până acum câţiva ani. De asemenea, o creştere a consumului de vin a fost înregistrată şi în restaurante, unde vinurile au început să fie asociate cu preparatele specifice gastronomiei chineze, dar şi în online, publicul ţintă în acest mediu fiind tinerii până în 35 de ani. În aceeaşi măsură, consumatorul chinez are „apetit” pentru medalii, mulţi dintre importatorii şi distribuitorii de vinuri solicitând expres partenerilor vinuri medaliate la nivel internaţional. În aceste condiţii, prezenţa CMB în China este justificată, medaliile câştigate de vinuri fiind unul dintre principalii factori care influenţează decizia de cumpărare în această ţară. Din perspectiva producătorilor de vinuri, participarea la astfel de concursuri poate reprezenta o modalitate facilă de a penetra o piaţă precum cea a Chinei.

China, piaţa cu cea mai spectaculoasă creştere

Creşterea exponenţială a consumului de vin în China este strâns legată de dezvoltarea sectorului vitivinicol din această ţară. În fiecare an, sute de mii de hectare de vie sunt plantate în mai multe regiuni viticole. Unele dintre ele sunt proiecte „gigantice”, care, dacă nu sunt rezultatul unor investiţii străine, sunt conduse şi supervizate de către consultanţi în enologie şi specialişti străini, iar acest lucru garantează şi o creştere iminentă a calităţii vinului produs aici. Conform datelor Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV), în acest moment China ocupă locul doi în lume din punct de vedere al suprafeţei viticole cultivate, cu 840.000 de hectare, fiind depăşită doar de Spania.

Pe de altă parte, sectorul viticol din China nu se bucură nici pe departe de condiţiile de climă şi sol precum cele din Chile, Argentina sau California, zone în care producţia vinului este mai facilă. Pentru a contracara umiditatea ridicată, cantitatea mare de precipitaţii în unele zone, lipsa apei în altele, sau îngheţurile din timpul iernii, foarte mulţi producători iau decizii costisitoare, precum îngroparea viţei pe timpul iernii sau transportarea apei de la mari distanţe. Cu toate că este destul de „încercat” din punct de vedere climateric, acest sector a cunoscut o evoluţie impresionantă în ultimii ani datorită investiţiilor colosale, dar şi datorită implicării statului chinez în acest domeniu. Potrivit datelor OIV, până în 2017, China era al cincilea cel mai mare „consumator” de vin din lume, cu un consum de 1,4 litri pe cap de locuitor, cu mari şanse să ajungă pe locul doi până în 2021.

Château Lion şi Château Bolongbao

Château Lion

Pentru o ilustrare cât mai convingătoare a evoluţiei parcurse de vinul din China în ultimii ani, în programul „extra concurs” au fost introduse şi două vizite la doi dintre cei mai reprezentativi producători de vinuri din apropierea Beijingului: Château u Lion şi Château Bolongbao. Château Lion, combinaţie între Disneyland şi un château bordelez, se află între râurile Yongding şi Xiaoqing, bucurându-se de un „terroir minunat”, cu trei tipuri de sol, în care sunt cultivate soiurile Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Marselan, Vidal (soi din care se produce icewine în Canada) şi Chambourcin. De pe cele 70 de hectare se obţin anual 100.000 de sticle. Unul dintre cei mai mari importatori de vinuri din zonă, Château Lion a copiat repede modelul vinurilor reprezentate, fiind totodată primul producător din regiunea Fangshan care a folosit butoaie de stejar franţuzesc. Crama este foarte cunoscută prin faptul că organizează concerte, turnee sportive, nunţi şi alte tipuri de evenimente.

De cealaltă parte, Château Bolongbao este prima cramă construită în districtul Fangshan, fiind considerată una dintre cele mai bune 10 crame din China. Începând cu anul 1999, crama a fost certificată organic, din portofoliul Bolongbao făcând parte soiurile Merlot, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc şi Petit Manseng.

Rezultatele Concurs Mondial de Bruxelles 2018 le puteţi găsi aici.

viewscnt

vin, concurs de vin, cmb, beijing, china

Articole recomandate