Sănătate și îngrijire

„Sitting is the new smoking”. Atenţie, statul pe scaun e la fel de periculos ca fumatul!

Share pe Facebook

„Sitting is the new smoking”, spun cercetătorii germani! Statul pe scaun e boala deceniului şi tinde să devină la fel de periculoasă pentru sănătate şi la fel de blamată precum fumatul. De ce? Studiile recente arată că lipsa mişcării pentru perioade mari şi constante de timp creşte riscul pentru bolile de inimă, diabet sau cancer.

Asta se aplică chiar şi în cazul celor care merg la sală sau fac jogging cu regularitate. Indiferent că ai alergat jumătate de oră de dimineaţă, - spun oamenii de ştiinţă - dacă petreci pe scaun, în faţa televizorului sau la birou mai mult de 6 ore fără să faci mişcare, riscurile cu privire la sănătatea ta cresc vertiginos. Cele 30 de minute de workout nu contracarează sedentarismul! În lipsa mişcării, corpul nu îşi mai îndeplineşte funcţiile normale. Şi, să fim sinceri, atunci când eşti concentrat pe ceea ce faci sau când urmăreşti un program TV e foarte uşor să uiţi că n-ai mişcat un deget – la propriu!

De aceea, unul dintre sfaturile oamenilor de ştiinţă este să ne uităm la ceas regulat şi să luăm „o pauză de stat” – prin mişcare, la fiecare 30 de minute sau măcar din oră în oră. Puteţi chiar să vă setaţi reminder de mişcare pe telefon! Orice tertip ajută! Mersul este cel mai la îndemână pentru toată lumea. Iar, dacă sunteţi la birou, ar fi bine să încercaţi să realizaţi task-urile zilnice „din mers”. Fie că folosiţi aceste „pauze” pentru a da telefoane (plimbând-vă) sau că profitaţi de ocazie să vă ridicaţi de pe scaun şi să duceţi nişte hârtii la semnat, să mergeţi în cealaltă parte a open-space-ului pentru a vorbi cu colegii despre proiectul la care lucraţi. Sunt doar câteva sugestii. Cert este că noua modă, cea a birourilor înalte la care puteţi lucra la computer din picioare, ajută, dar nu extraordinar de mult. Este tot un fel de sedentarism, am putea spune, doar că în altă poziţie.

Medicii implicaţi în aceste studii spun că e bine să ne angajăm în activităţi care să ne pună inima la treabă măcar pentru un minut. Dacă mersul nu e o opţiune, atunci puteţi sări coarda, puteţi face exerciţii calistenice (mişcări simple, făcute doar cu ajutorul propriei greutăţi şi a gravitaţiei), puteţi merge în sala de şedinţe să jucaţi darts sau orice activitate credeţi că vă va pune sângele în mişcare. În funcţie de timpul alocat acestor „pauze active” veţi putea vedea efectele.

În cazul în care spaţiul şi jobul o permite, puteţi opta pentru o minge de stabilitate în locul scaunului. Atunci când corpul încearcă să îşi găsească echilibrul pe o astfel de minge, numeroşi muşchi sunt puşi la treabă. În plus, e ca şi când aşi fi lucrat abdomene la sală, pentru că muşchii din acea zonă sunt activaţi în mare măsură.

Şi, nu uitaţi, metodele clasice funcţionează întotdeauna! Pe lângă banalul mers pe jos, alegeţi întotdeauna să urcaţi sau să coborâţi pe scări. În plus, dacă nu sunteţi mulţumiţi de timpul alocat mişcării, învăţaţi să parcaţi maşina la o distanţă considerabilă de sediu. Veţi merge un pic mai mult şi dimineaţa, şi seara la plecare! Se mai decongestionează, astfel, nu doar musculatura, ci şi traficul!

viewscnt

Articole recomandate