Trends

De ce ai nevoie pentru ca prezentarea ta să fie perfectă?

Share pe Facebook

Nu este suficient să ai acces la un astfel de program (nu contează că e vorba de PowerPoint sau de Google Slides), trebuie să ştii şi cum să îl foloseşti. Ce se mai poartă. Şi cum poţi să îţi pui în evidenţă ideea astfel încât să îţi vinzi produsul, să îţi motivezi publicul şi să îţi cucereşti audienţa. Dar ce trebuie să facem? Descoperim împreună!

Caută idea care merită să fie împărtăşită. Şi transmite-o sub forma unei poveşti

Nu încerca să acoperi toate subiectele din lume, ci concentrează-te pe o singură idee. Pentru ca prezentarea ta să fie cu adevărat interesantă, încearcă să îţi prezinţi ideea într-un mod simplu. Cu care publicul să poată rezona. Trezeşte-le curiozitate. Şi convinge-i că ideea ta merită să fie împărtăşită. 

De asemenea, aşa cum spunea Nae Caranfil - “mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”. Aşa şi aici, dacă nu spui o poveste, cel mai probabil nu vei putea cuceri publicul. 

Încearcă să spui o poveste.Toate slide-urile trebuie să se lege la nivel narativ şi să fie puse în prezentare cu un anumit scop. Dacă răspunsul la întrebarea “slide-ul acesta aduce ceva nou în prezentare” este nu, atunci scoate-l. Dacă poţi înţelege prezentarea şi fără el, atunci scoate-l. Aşa că, încearcă să ai o structură foarte clar definită a prezentării, în acest caz ai putea chiar să îţi faci o schemă într-un document digital (word, notes, notepad orice) sau pe o agendă înainte de a te apuca de treabă. Ca să te ajute să îţi construieşti cât mai bine prezentarea, ai putea să o construieşti pe schema problemă – soluţie – plan. Evident, pentru fiecare idei vei avea nevoie de mai multe tipuri de formate pentru slide-uri. 

  1. pentru prezentarea problemei prezentării poţi să foloseşte imagini şi date care să îţi susţină cauza.
  2. pentru a îţi susţine soluţia, vei avea nevoie de slide-uri cu text sau coloane (aici ţine cont de faptul că oamenii tind să îşi amintească mai bine lucrurile în combinaţii de câte trei – poţi să găseşti mai multe informaţii despre conceptul regulii celor trei aici).
  3. şi, în final, ai nevoie de un planpentru care poţi să foloseşte slide-uri cu un mesaj puternic (text, număr sau ilustraţie grafică) care să îţi susţină propunerea.

Sfat: spune-le oamenilor de la început la ce să se aştepte – fă un cuprins al prezentării.

Vrei să reuşeşti să îţi comunici mesajul? Atunci ai grijă ca prezentarea să arate bine!

Ţine minte, însă, ce zicea Titu Maiorescu: să nu fie formă fără fond. Aşadar, prezentarea ta trebuie să fie o combinaţie perfectă între conţinutul bine gândit şi forma prin care îl prezinţi. 

Vestea bună este că nu trebuie să fii vreun designer pentru a face o super prezentare. Vestea mai puţin bună este că trebuie să te pregăteşti sufleteşte că nu o vei termina cât ai bate din palme. Aşa că, înarmează-te cu puţină răbdare şi inspiră-te din ideile de mai jos. La final, o să fii mândru de prezentarea ta: 

  1. nu degeaba se spune că o imagine poate spune mai mult decât o mie de cuvinte. Foloseşte poze care să aibă impact impact. Ai aici câteva exemple de site-uri unde vei găsi gratuit imagini foarte faine: picographygratisographyunsplashlifeofpix sau burst.
  2. încearcă să alegi culorile şi contrastul potrivit. Ai grijă la paleta de culori aleasă. Şi încearcă să foloseşti în prezentare culori complementare – un site care sigur o să te ajute: Color Adobe.  

Tips: dacă vrei să pui un text pe o poză, foloseşte un chenar pentru care alege o culoare din poză şi dă-i transparenţă.

  1. foloseşte ilustraţii, vectori, simboluri. În loc să scrii digital/radio/TV, mai bine foloseşte un simbol pentru acestea.
  2. subliniază ideile principale folosindu-te de elemente video sau audio care să ilustreze ideea respectivă – everything is video now, aşa că nu pierde trenul care te aşteaptă în gară.
  3. foloseşte o formatare specială pentru anumite cuvinte – font mai mare, poţi să te foloseşti de bold sau underline poate chiar altă culoare. Însă, ai grijă să nu fie prea mult. 
  4. şi, în final, nu folosi animaţii decât dacă au un scop precis, nu se mai poartă de mult – de exemplu: să creeze suspans sau să ordonezi informaţiile de pe un anumit slide.

Publicul nostru, stăpânul nostru. Nu uita niciun moment, prezentarea pe care o faci este pentru ei, nu pentru tine

Indiferent dacă susţii prezentarea respectivă sau doar o trimiţi pe mail, gândeşte-te că aceasta trebuie să fie făcută pentru public. Foloseşte termeni cu care aceştia să fie familiari (repet, ei, nu tu). Şi încearcă să îi convingi că ideea ta merită să fie ascultată şi împărtăşită mai departe. 

Evident, modul de abordare va fi foarte diferit dacă prezentarea este făcută doar pentru a fi suport pentru un discurs oral faţă de o prezentare trimisă pe mail. 

Este important să înţelegi cât de important este modul în care îl comunici. Pentru asta, nu trebuie să ai veleităţi de copywritter, deşi nu ar strica. Sfat:scrie corect şi ai grijă la toate cuvintele, o singură literă, în plus poate să îţi strice momentul. De asemenea, încearcă să scrii textele cât mai atractive. Scurt şi la obiect. Nu este timp (şi nici spaţiu) de poveşti. 

Nu pleca înainte să le spui oamenilor unde să te găsească

Imaginează-ţi următoarea situaţie: susţii o prezentare la o conferinţă, lumea este super impresionată de performanţa ta, dar la final nu ştie unde să te contacteze. Ai putea pierde o grămadă de oportunităţi. 

Deci, cum toată lumea are cel puţin un profil pe vreo reţea de socializare, foloseşte-te de asta. Pune în prezentare (la început şi la final) unde poţi fi contactat (mail şi/sau pofilele tale de social media). 

Evident, dacă vrei să fii şi mai cool. Şi subiectul prezentării îţi permite. Poţi folosi în prezentare un hashtag (ex: #winmoremoney), că tot se super poartă ... chiar şi la nunţi. Dacă alegi varianta asta, nu uita să îl comunici în timpul prezentări şi să încurajează oamenii să îl folosească pentru a vorbi despre subiectul prezentării tale. Vei crea, astfel, ideea de comunitate. Foloseşte ideea asta dacă eşti prezent la o conferinţă, de exemplu.

Indiferent de subiectul prezentării tale, End Remarkably / Încheie cu stil

Dacă vei reuşi să faci toate lucrurile de mai sus, înseamnă că vei face o treabă foarte bună. Dar la final, dacă vrei să meriţi aplauzele publicului, încheie prezentarea într-o manieră personală, unică, memorabilă. Ia exemplu de la Steve Jobs şi deja celebrul său one more thing:

Şi un rezumat: 4 sfaturi înainte să te apuci de prezentare

  1. Poţi să foloseşti un template predefinit (să fie landscape), dar alege unul care să fie potrivit cu subiectul prezentării tale. Şi personalizează-l cu imagini, simboluri. Dacă îţi plac, poţi folosi template-urile de la Google
  2. Vorbeşte pe limba audienţei. Şi adaptează-ţi prezentarea la context.
  3. Dacă o vei susţine oral, atunci foloseşte foarte puţin text şi totul să fie foarte dinamic şi interactiv. Şi mai ales pune întrebări şi vorbeşte cu oamenii din public.
  4. Dacă este o prezentare pe care o vei trimite, atunci încearcă să adaugi toate informaţiile necesare astfel încât interlocutorul tău să înţeleagă exact ce ai vrut să spui. Iar dacă o trimiţi pe mail, gândeşte-te cum să comprimi imaginile (însă, dacă vrei să păstrezi calitatea lor, mai bine trimiţi prezentarea prin transfer).
viewscnt

Articole recomandate