Interviuri

Amalia Sterescu: “Un leader autentic va şti că nu trebuie să rămână copacul la umbra căruia nu creşte nimic, ci va trebui să-şi ”crească” echipa cu tenacitate, delegând şi făcând coaching, va şti să inspire şi să motiveze”

Share pe Facebook

Cu o experienţă de 20 de ani în conducerea echipelor locale şi internaţionale, Amalia Sterescu a devenit antreprenor în urmă cu cinci ani, lansând în premieră în România două proiecte foarte interesante şi extrem de utile: Primul portal al comunităţii de outsourcing din Româniaşi Prima şcoală de public speaking- unde s-au instruit până în prezent peste 800 de profesionişti şi elevi care au avut posibilitatea să participe datorită programului Speaking Hero, un progam inedit de luptă cu timiditatea copiilor prin public speaking. Iar anul acesta a lansat Branding You, prima agenţie specializată exclusiv pe servicii de personal branding pentru profesionişti din Europa de Est.

Astăzi, vorbim pe Life.ro despre teama de vorbit în public – cum putem să o învingem şi să ne vindem mai bine, despre semnalele pe care le trimitem prin limbajul nostru non verbal sau despre ce ar trebui să căutăm la un loc de muncă sau la un viitor angajat. Însă, mai presus de aceste informaţii preţioase, încercăm, în interviul de astăzi şi să o cunoaştem pe Amalia Sterescu. Cine este. Ce pasiuni are. Care sunt oamenii care au influenţat-o. 

Putem să ne învingem frica de vorbit în public?

Eu sunt exemplul viu care demonstrează ca da, frica de public speaking poate fi învinsă! Am fost un copil timid, au existat perioade din viaţa mea când nu mă simţeam confortabil să ies în faţă şi să vorbesc în public. Este o spaimă cu care nu ne naştem, o dobândim, iar eu am demonstrat că se poate învinge, iar acum îi ajut şi pe alţi profesionişti să facă asta. 

Foto: Laura Bâlc

Există însă trei ingrediente majore fără de care nu îţi poţi depăşi această barieră:

  1. Motivaţia: dacă acolo, în înteriorul fiinţei tale motivaţia de a ieşi în faţă şi de a arăta lumii cine eşti şi de a dărui din experienţa ta – nu este puternică, vei suferi de dulce amânări care nu te vor ajuta să progresezi! Căci public speaking înseamna timp alocat pregătirii, deplasării la diverse evenimente, uneori sacrificii în viaţa personală.
  2. Dacă nu exersezi – regresezi!Crează-ţi oportunităţi de a exersa, mai întâi în faţa unui public cu care te simţi confortabil apoi cu audienţe din ce în ce mai complexe.
  3. Instruieşte-te în public speaking– antrenează-te să -ţi identifici acele butoane care îţi declanşează spaima şi controlează-ţi reacţiile de răspuns, învaţă cum să faci faţă valului de adrenalină mai bine. Invaţă să nu te mai concentrezi atât pe temerile tale ci pe mesajul pe care vrei să-l dăruieşti celorlalţi!

Cum putem să ne vindem mai bine pe noi sau produsele noastre?

În public speaking eu am o vorbă: nu fi un egoist cu un microfon în mână. Dacă vrei să vinzi prin public speaking atunci nu-mi plictisi creierul vorbind despre cât de grozav eşti tu sau firma ta, la nesfârşit, fără să-ţi pui măcar problema: oare ce aş dori să aflu de la tine? Ce istorisiri m-ar duce cu gândul în povestea ta? Oare ce m-ar determina să te ascult? Cucereşte-ţi audienţa subtil dând exemple din succesele tale sau din lecţiile tale, din complexitatea proiectelor tale, implementărilor tale, interacţiunilor tale -  lasă-mă să-mi doresc să aflu mai mult. Întăreşte-ţi poziţia de expert în faţa publicului făcând 1-2 inserţii de personal branding, acele elemente care te diferenţiază pe tine ca profesionist. Iar dacă chiar vrei să vinzi ceva – scena nu e locul potrivit să faci asta decât dacă poate eşti sponsorul oficial al evenimentului – dar nici măcar atunci. Scena este pentru a dărui celor ce îţi dau din timpul tău – idei şi soluţii cu aplicabilitate  imediată la probleme cu care se confruntă majoritatea celor din sală.

Foto: Laura Bâlc

Ce ar trebui să transmită non verbalul unui lider?

Ooo, mă bucură această întrebare. Tindem să ne facem o impresie despre oameni înainte ca ei să ne adreseze primul cuvânt – stă în natura umană. Personal mi-ar plăcea ca non-verbalul unui lider să transmită:

  • siguranţă de sine - prin postură, prin modul în care se poziţionează fizic in spaţiul încăperii în raport cu ceilalţi, prin siguranţa gesturilor sale, prin tonalitatea vocii sigure, calme
  • deschidere către opiniile celorlalţişi credibilitate prin folosirea gesturilor deschise, neimperative
  • ascultare activă– prin semnalele date de mişcarea capului, prin contactul vizual, prin gesturile care încurajează dialogul -  pentru că un lider căruia nu-i place să-i asculte pe ceilalţi, cu siguranţă că îi place să se asculte mai mult pe sine.
  • liderii experimentaţi recurg la ”poker face”în special în situaţii de negociere, sau situaţii care sunt în dezavantajul lor – a nu fi ”citit” din punct de vedere non-verbal este şi asta un atribut al liderilor experimentaţi.   

Şi cum putem să ne schimbă semnalele pe care le transmitem involuntar prin limbajul non verbal? 

În public speaking, de exemplu, analizez înregistrările video cu speech-urilor clienţilor mei şi apoi punctăm zonele în care limbajul non-verbal nu le-a făcut neapărat un serviciu. Conştientizând acele gesturi, posturi corporale, ticuri şi ceea ce le determină apariţia – conştientizându-le putem să fim ceva mai în control data viitoare. Tot timpul îmi sfătuiesc clienţii să înveţe să se observe cu un ochi exterior în interacţiunile de business şi nu numai - ca şi cum se vizualizează sub un reflector uriaş: ce exprimă faţa ta, postura ta, unde îşi sunt mâinile, cum interacţionezi non-verbal cu ceilalţi? Şi acest exerciţiu te ajută să-ţi conştientizezi limbajul non-verbal.  

Cum ar trebui să ne construim echipa? 

Nu cred ca există reţete magice, cred însă în leadership autentic. Un leader autentic va şti să nu-şi selecteze persoane de tip Yes Men, ci va alege să aibă o diversitate la masa deciziilor, va şti să îşi comunice cu claritate viziunea, va şti că nu trebuie să rămână copacul la umbra căruia nu creşte nimic, ci va trebui să-şi ”crească” echipa cu tenacitate, delegând şi făcând coaching, va şti să inspire şi să motiveze. Iar când vine vorba de performanţă, aşa cum o echipă are nevoie de direcţie, aşa are nevoie şi de ţinte precise, de obiective individuale şi de echipă măsurabile pentru că întotdeauna obţinem doar ceea ce măsuram! 

Cum alegem oamenii cu care lucrăm? 

Personal îmi aleg oamenii pe principiul ”past behaviours predict future behaviours”. Legat de echipă - prefer oamenii dornici să evolueze, oamenii creativi, oamenii cu buna inteligenţă emoţională, oamenii ambiţionaţi de performanţă.

Legat de furnizori şi colaboratori – rămân alături de cei ce rezonează cu business-ul meu, cu misiunea mea, cei ce dau dovada de constant profesionalism şi de ce nu, cei ce mă pot ajuta să trec la următorul nivel.

Cine sunt liderii cei mai buni / eficienţi – femeile sau bărbaţii? 

Am mai spus-o şi o repet – leadership-ul e o suma de competenţe şi nu este o chestiune de gen.

CEO – femeie sau bărbat? 

Există nişte statistici care gâdilă orgoliul celor ce sunt femei în roluri de CEO, statistici care spun că acele companii conduse de femei CEO au performanţe financiare mai bune pentru că femeile sunt mai puţin conflictuale, mai organizate, mai puţin iubitoare de risc, au o mai bună inteligenţă emoţională. Pe de altă parte sunt domenii (vezi IT&C) unde femeile nu au avut chiar succes ca CEO. Aşa că revin şi spun leadershipul e o sumă de competenţe şi nu o chestiune de gen. 

Lăsând la o parte postura de angajator, ce ar trebui viitorii angajaţi să căutăm la un loc de muncă? 

Mulţi se duc atraşi de pachetul de beneficii, precum fluturaşul la bec, însă se lovesc ulterior de incompatibilităţi mari cu cultura organizaţională a organizaţiei respective. Căutaţi să aflaţi mai mult despre:

  • Cum se evaluează performanţa în organizaţia respectivă?
  • Cum se fac promovările, pe ce criterii şi prin ce proces?
  • Ce se întâmplă cu non-performerii?
  • Care este regimul real al programului de lucru? 
  • Ce oportunităţi de învăţare şi dezvoltare există în mod real?
  • Ce puteţi afla despre persoana căreia îi veţi raporta? Ce naţionalitate? Local sau remote?
  • Ce nivel de împuternicire veţi avea în organizaţie? Ce buget dacă e cazul?
  • Ce oportunităţi există de a face mutări laterale su pe verticală în viitor?
  • Care sunt performanţele financiare ale companiei? Ce planuri de extindere şi achizitii?
  • Ce spun foştii angajaţi despre companie pe diverse site-uri specifice din Romania sau afară?
  • Când mergi la interviu observă cu atenţie: ce fac angajaţii? Cum interacţioneză între ei sau cu ceilalţi? Par stresaţi sau pasionaţi?

Cum reuşim să luăm interviurile de angajare pe care ni le dorim?

Mulţi se pregătesc sumar pentru un interviu, chiar şi pentru job-ul mult visat. Iată câteva sfaturi utile:

  1. Exersează.  Dacă eşti relativ recent disponibil pe piaţa muncii, nu mergi din prima la interviul pentru job-ul mult visat, antrenează-te în câteva interviuri reale pentru alte job-uri sau simulate cu un coach. 
  2. Informează-te! Studiază cu atenţie tot ce poţi afla despre cultura firmei respective, articole recente, informaţii de la angajaţi curenţi sau foşti. Familiarizează-te cu procesul lor de recrutare şi de luare a deciziilor.
  3. Personalizează-ţi interacţiunea! Studiază job description-ul pentru job-ul disponibil şi personalizează-ţi nu numai CV-ul dar şi exemplele, conversaţia  astfel încât să adreseze aspecte necesare în jobul respectiv şi să se muleze foarte bine pe nevoile companiei respective.
  4.  Clarifică-ţi ce cauţi şi ce ceri de la un job. Motivarea este esenţială, dacă răspunsurile tale la acest capitol scârţâie poţi să fii foarte bun în ceea ce faci însă s-ar putea să primeşti un NU răsunător. Fii pregătit să pui întrebări la interviu, de preferat întrebări inteligente pe baza informaţiilor pe care le-ai cules.

Vedem din ce în ce mai mulţi oameni care renunţă la joburi în corporaţii pentru a-şi deschide propriile afaceri bazate pe pasiunile lor. Cum facem să avem curajul de a renunţa la job-ul pe care îl avem şi a începe de la capăt? 

Sunt câteva butoane care te pot scoate din indecizie subit:

  • Momentul: ideea, visul la care tânjeşti – fie ai informaţii că şi alţii vor să facă ceva similar fie simţi acel: ori acum ori niciodată! Dar asta se dospeşte uneori în 1-2 ani.
  • Atitudinea angajatorului curent faţă de tine, nu te mai simţi apreciat, simţi că nu mai evoluezi.
  • Exemplul pozitiv al unor prieteni buni care au luat această decizie, şi au reuşit.
  • Dorinţa permanentă de a nu te plafona, de a ieşi din zona de confort şi de a-ţi testa limitele.
  • Siguranţă financiară predictibilă indiferent de rezultatul încercării antreprenoriale, generată de  acumulări anterioare.
  • Lipsa creditelor bancare
  • Sprijinul necondiţionat al familiei. 
Foto: Laura Bâlc

Am vrea să te cunoaştem mai bine. Acasă vs La birou: Cine este Amalia Sterescu

Acasă sunt soţie şi mamă a trei băieţi plini de energie – îmi place să spun că acasă mai sunt şi un foarte bun manager operaţional competenţă fără de care nu aş face faţă logistic la cei trei crai. La birou sunt un profesionist care îi ajută pe alţi profesionişti să ajungă la nivelul următor al carierei lor sau al business-ului lor.

Ai vreun model? Oameni care te-au influenţat / persoane care te inspiră?

Nu tind să-i copiez pe cei ce-i admir pentru a am pasiunea pionieratului adânc înfiptă în ADN-ul meu însă nu incetez să mă las inspirată de oameni: că sunt clienţii cu care interacţionez, că sunt personaje din alte pieţe cu alte provocări, că sunt copii care văd lumea cu ochi proaspăt, că sunt specialişti din alte industrii de unde pot învăta bune practici – nu contează – oamenii sunt o inepuizabilă sursă de inspiraţie pentru mine. 

Ce îţi place să faci în timpul liber? Ce pasiuni ai? 

Îmi place să mă reconectez cu natura în orice mod cu putinţă pentru că aşa am copilărit şi cred că e forma mea de a mă energiza şi de a mă simţi parte din întreg.

Când eram ceva mai tânără îmi plăcea să pictez şi să scriu poezii. Acum îmi place la fel de mult să scriu dar îmi mai place şi să surprind frumuseţea locurilor pe care le vizitez prin fotografii, locuri dar şi oameni.

Şi, nu în ultimul rând, îmi place să călătoresc – am vizitat 52 de ţări de pe harta lumii şi nu intenţionez să mă opresc aici! Când sunt departe de tot ce cunosc, sunt mai aproape de mine!

Iar peste toate aş adăuga focul creaţiei – eu dacă nu fac ceva creativ, mor pe dinăuntru – de aici şi avalanşa de proiecte, programe şi iniţiative în premieră în România pe care le-am gândit de la zero şi pe care le-am văzut transformate în realitate:  prima şcoală de public speaking, primul portal al comunităţii de outsourcing din România, prima agenţie de personal branding pentru profesionişti din Europa de Est, primul program de Leadership Carismatic, primul program de luptă cu timiditatea copiilor prin public speaking – Speaking Hero şi mai sunt şi altele.

Foto: Laura Bâlc

Înainte să încheiem interviul, te invit să jucăm un joc ... completează lista de mai jos:

  1. Filmul preferat este: King’s speech
  2. Melodia pe care o ascult atunci când îmi este greu: Imagine Dragons – Whatever it takes
  3. Prima persoană cu care vorbesc atunci când am o veste bună: Vladimir Sterescu
  4. Primul lucru pe care îl fac dimineaţa este: îmi citesc mailurile şi mesajele de pe reţelele de socializare
  5. Trupa preferată din adolescenţă a fost Modern Talking 
  6. În liceu eram creativă, melancolică, olimpică, atletică dar mai ales visătoare.
  7. Vacanţă ideală ar fi:  două luni de zile în Asia/Australia.
  8. Dacă aş putea să mă întorc în timp atunci aş vrea să fiu ... în Bucureşti, perioada interbelică
  9. Dacă aş putea organiza o cină cu cinci persoane cunoscute, acestea ar fi Martha Bibescu, Elisabeta Rizea, Ana Aslan, Aurora Liiceanu, Simona Halep
  10. Dacă aş putea să îi iau interviu mâine unei persoane, aceasta ar fi: Lee Kuan Yew – Fondatorul statului Singapore.Şi la final ...

Ai jucat vreodată golf? Crezi că ar putea să te ajute acest sport în viaţa profesională? 

Nu am jucat dar nu e niciodată prea târziu! Orice formă de sport care te ajută să ieşi din zona de confort şi să-şi depăşeşti propriile limite - e foarte utilă!

Acest interviu face parte din campania Women's Golf DayBRD Groupe Societe Generale susţine comunitatea de golf feminină din România.

viewscnt

Articole recomandate